Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 17 september 2012

Jag blev intervjuad av en datatidnings nätupplaga


Jag blev intervjuad för digitallife.se nyligen.

Simon Gärdenfors är rapparen, serietecknaren och på senare tiden podcast-snubben som provocerar de lättprovocerade. Nyligen gästade han Henriksberg i Göteborg där han hann med både podcast och ett liveframträdande med material från Las Palmas, Far & Son och soloskivan, Att leva med skammen. Dagen efter slängde jag iväg ett mail med en drös väl valda frågor. Här följer mailkorrespondensen mellan mig och Simon Gärdenfors.

Podcast, seritecknande, författande, battle-succé på Peace and love och musiken med Far och son, Las palmas och solokarriären. Vad händer när man får nog av överkonsumtionen, när ambitionerna att ha en fot i varenda uttrycksform blir för mycket och har du hamnat i en sådan överbelastning någon gång?


Runt 2009 kände jag att det blev lite virrigt att hålla på med en massa olika saker samtidigt. Då delade jag upp det så att jag sysslade med ett projekt i taget (med vissa undantag). Först gjorde jag klart “Att leva med skammen”-skivan, sen tecknade jag klart “Död kompis” och efter det startade jag podden. Om en månad åker jag till Japan och ska teckna serier där.

Anser du att det är viktigt för din karriär och ditt varumärke att du tar dig an de mesta offentliga kulturella uttrycksformer, eller är det mer spontanitet och upptäckslusta som styr dina handlingar?

Jag försöker att göra det jag känner för. Blir jag sugen på att testa någon ny uttrycksform tänker jag, “Varför inte?”. Det är inget strategiskt karriärsval att sprida ut mig så mycket som möjligt.

Är lycka och hälsa verkligen det viktigaste här i livet?

Jag är osäker på vad “viktigt” innebär. Jag har ingen aning om vad som är viktigt egentligen. Vissa saker känns viktiga, men det kanske är så att jag har blivit lurad till att känna så. Förmodligen är ingenting viktigt.

Skulle du kunna plocka bort humoringrediensen i något av dina framtida verk eller är du på livsstid bunden till komiken när det kommer till ditt skapande?

Jag skulle kunna plocka bort humorn om jag ville. Delar av till exempel Död kompis är ju ganska humorlösa. Jag gillar dock humor och det är en stor del av mitt liv. Så länge jag skildrar mitt liv så kommer nog den ingrediensen finnas kvar.

Varför är det för många fortfarande så provocerande med en livsstil innehållandes bidrag, droger, sex och diskussioner kring tidelag?

Inskränkta människor blir ofta provocerade när någon bryter en norm. Att försörja sig på bidrag och att använda droger bryter mot samhällets normer. Angående bidragsdelen är det många som kör med “Tänk om alla hade gjort så”-argumentet. Ett ganska absurt argument. Tänk om alla hade varit brandmän? Hur hade det sett ut? De flesta har sex, men att prata mycket om sex kan anses stötande. Det är gamla religiösa traditioner om synden som lever kvar. Många har fått lära sig att man inte ska prata så mycket om sånt, men jag har aldrig hört några bra argument till varför.

Varför väljer du nästan alltid att sätta dig själv i huvudrollen med ditt serieskapande? Har det någonting med bekräftelsebehov att göra eller kan man ana en uns självterapi?

Främsta anledningen är jag själv uppskattar självbiografiskt material. När jag läser till exempel Joe Matt’s serier upplever jag dem extremt starka och jag tror att detta delvis beror på att seriens huvudrollsinnehavare har samma namn som serieskaparen. Jag gillar andra relistiska berättelser, som inte nödvändigtvis är uttalat självbiografiska, men de får aldrigt riktigt samma kraft. Självterapi och bekräftelsen är en bonus.

Kan du dela med dig ditt bästa tips för att lära sig rappa?

Bestäm dig för att börja rappa. Då börjar du tänka i de banorna. Anteckna roliga rader och rim du kommer på. Tänk inte: “Det här kommer jag komma ihåg. Jag behöver inte anteckna det nu” utan skriv ner idéerna direkt. Hitta andra rappare som är på din nivå (exempelvis genom webcommunityn whoa.nu) och samarbeta med dem. Släpp ifrån dig material även om du inte är 100% nöjd i början. Detta är viktigt för att kunna gå vidare och utvecklas. Studera rappare du gillar och imitera det du tycker de gör bra.

2 kommentarer:

  1. Jag är 16 och du är 34 men kan inte låta bli att fantisera om dig.

    SvaraRadera
  2. jag är 16 och luktar kiss.

    SvaraRadera