Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 19 juni 2012

Recensioner: "Far & son gjorde festivalen roligare"

Vimmerby tidning har skrivit om Far & Sons Hultsfredsspelning:

"Far & son gjorde festivalen roligare. Duon Far & son är något av en kugge i den svenska hiphopscenen. Gruppen består av vildhjärnorna Frej Larsson - från Maskinen och Slagsmålsklubben - och mångsysslaren Simon Gärdenfors. Redan med Maskinen har Frej visat sig vara en mästare inom komiska provokationer, och i Far & son släpps de här idéerna helt lösa när de två sporrar varandra till nya dåd.

På hårda klubbeats behandlas allt från knark till pedofili, och Frej lovar att detta ska bli ”den ondaste spelning som vi någonsin sett”. De slänger ut oetiska aktier till publiken, tar in ett bord för att ”utföra plågsamma djurförsök” och firar ner en ”kokainpiñata” som de slår sönder med golfklubbor. För mig känns det konstigt att vissa inte ser humorn i det här.

Man kan dra tydliga paralleller till de scenshower som Slagsmålsklubben bjudit på genom åren, när de dansat nakna och ”skickat upp skaldjur i rymden”. Men när Far & sons texter svämmar över av ironier och oväntade referenser blir det en annan helhet.

Sedan har både Simon Gärdenfors och Frej Larsson på varsina håll visat prov på både självdistans och allvar, dels med Gärdenfors soloskiva ”Att leva med skammen” och dels med Maskinens senaste ”Framgång och efterfrågan”. Med detta i mixen växer respekten även för Far & son.

En fantastiskt svår spelning att skriva om, men en som Hultsfredsfestivalen hade känts betydligt tråkigare utan."

– Aron Lahti

Femtjugo.se skrev:

"Far & Son inledde världshistoriens ondskefullaste spelning med att spela golf. Med varsin korg bollar och klubba började de skjuta iväg dessa stenhårda projektiler med publiken som green. Så vitt vi vet skadades ingen, men direkt där och då så sattes standarden för spelningen. Simon Gärdenfors och Frej Larsson skiter i allt och rappar om vad de vill. Här nedan kan du se alla bilder från spelningen."

– Klas Eskilson