Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

onsdag 13 juni 2012

Ett effektivt sätt att cementera könsrollerna



Idag recenseras min bok "Död kompis" i Sydsvenskan av Arvid Jurjaks. Det är något av en hyllning, men texten innehåller även en hel del kritik. Främsta anledningen är att recensenten inte verkar roas av oanständig humor. Min samlade produktion får sig ett tjuvnyp. Far & Son blir tagna i örat. Simons 120 dagar släpas i smutsen. Även Las Palmas får sig en känga.

Att kalla grov humor för "grabbig" är ett effektivt sätt att cementera könsrollerna. Vi lever i ett samhälle som hela tiden påpekar att det bara är män som kan uppskatta vulgär humor. Ett dåligt samhälle. Det är ditt fel, Arvid.

3 kommentarer:

  1. Väl talat Simon. Grabbig är ett exkluderande ord, att använda det om humor är så jävla obetänksamt. Om jag skrattar åt råa och grova skämt, är jag en grabbig tjej då? Och vad är brudig humor? Åh gud, det vill jag inte veta.

    SvaraRadera
  2. Jepp. Han använde dessutom varianter av ordet så många gånger att det blev häpnadsväckande.

    SvaraRadera
  3. Haha, nu ser jag ännu mer fram emot att få läsa boken. Kan inte ens tänka mig hur jävla tråkigt livet skulle vara utan "grabbig humor". Han måste ha något uppstoppat någonstans, han där Arvid. His loss.

    SvaraRadera