Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 26 juni 2012

Det tog mig ett halvår att göra det här

Nu har jag textat om min bok till engelska. Top Shelf Productions ger ut boken i USA nästa år.

Det har gått ett halvår sen jag började med den engelska textningen. Den här grafiska stilen tar en jävla tid. Samtidigt har det varit ganska trevligt att utföra detta halvhjärndöda arbete. Jag har lyssnat på roliga podcasts medan jag jobbat. Det har känts ungefär som att kolla på teve (den kreativa utmaningen i att imitera mina svenska rubriker har inte varit särskilt stor), fast jag känner att jag fått något vettigt gjort samtidigt.

Johanna Karlsson på Bokhora skrev "jag har väldigt svårt att föreställa mig hur man går tillväga för att teckna så här". Här kommer en liten förklaring.

Först skissar jag en sida i blyerts på ett A3-papper (jag använder inte riktigt hela ytan, dock).



Klicka för större bilder!

När jag textar om till engelska lägger jag ett transparent papper över originalet och tecknar om det som behövs. Översättningen är gjord av Naomi Nowak. Författarfonden gav ekonomiskt stöd för översättningen.

Jag fyller i alla linjer med en Staedtler Pigment liner.



När jag tecknat klart (dessa sidor tog ca 2 veckor att rita) går jag till en pappershandel och förminskar sidorna i en kopiator. Detta gör jag för att de ska få plats i min A4-scanner. Jag scannar in sidorna och färglägger dem i PhotoShop. Om jag inte vill ha några konturer (som i exemplet nedan) färglägger jag även de svarta linjerna.



Så här ser uppslaget ut i den svenska boken.



Så här ser de nya sidorna ut efter att jag klistrat in den nya engelska texten.

Köp boken här.

12 kommentarer:

  1. Stiligt! Inte för att jag någonsin tvivlade :P

    SvaraRadera
  2. Dedär är fan inget lågliv, det ser ju sjukt seriöst och aningen jobbigt ut :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt jag säger i mina raptexter speglar inte min vardag.

      Radera
    2. Humorn på detta.

      Radera
    3. Johan: Det är lite tidsskillnad på när lågliv skrevs och det där tecknades. Och, tror du även att Spökskivare är helt sann? (För det är den. Vill inte förstöra hela din världsbild.)

      Radera
  3. Du kommer för alltid vara bidragskungen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men bidragen kommer numera från Konstnärsnämnden, Författarfonden och dylikt.

      Radera
  4. Köper en. Jäklar vilken snygg bok.

    SvaraRadera
  5. Är inte jättemycket för ikoniskt tecknade serier men det här är galet fint tecknat. Jag blev förvånad över att du arbetade med penna och papper fortfarande. Imponerande

    Lars K

    SvaraRadera
  6. FY FAN VAD SNYGGT SIMON!.
    Vette fan vad du har för påverkan på människor. Men för typ 6-7 år sen så lyssnade jag absolut inte på hiphop, jag hatade serier och tyckte att punk var det ballaste i världen. Sen upptäckte jag LasPalmas och det ledde mig in på SMK, som tog mig till Maskinen, som tog mot tillbaka till dig och Far&Son som tog mig till "Simons 120 dagar" som tog mig till peace and love 2011 där jag såg ett battle som dels tog mig till H.Bowers men också till Simom G igen. (även Maskinen som gjorde en grymm spelning)... SÅ.... Nu har jag läst Död kompis och DU har på något sätt fått mig att älska allt du gör?!.. är detta ett sunt beteende?.. Va fan! Jag hatar dig lite eftersom du har den förmågan att påverka en annars så självständig herre som jag. Men va fan, jag gillar läget. Pluggar in Simon Gs album i lurarna och öppnar ett nytt seriealbum och njuter lite!.. Njuter hellre än att analyserar mera.. . "en brun påse med FAROCHSON MASKINEN SIMON.G FREJ.L DÖDKOMPIS 120DAGAR ÅNGEST FÖRVIRRING HEMLÄNGTAN LAS PALMAS i, i min lilla hjärna är det hysteri"

    SvaraRadera