Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 9 januari 2012

Topphemligt!

En av mina favoritkomedier är "TOP SECRET!" från 1984. Det var en av de få filmer vi hade inspelade på video under min uppväxt. Jag och mina syskon såg den om och om igen under mina tonår.

Jag kom att tänka på en scen härom dagen. Militärerna försöker få Nick Rivers att avslöja något, så de torterar honom. Till slut ger de upp och förklarar för sin chef att de har försökt på alla sätt, men han vägrar att prata. Generalen frågar "Har ni försökt med modern konst?" Ett klassiskt grepp inom humor, som finns med på Sam Hendersons lista över "Always funny". Militärerna svarar "Nej, vi får inte bryta mot Genèvekonventionen."

När jag tänker på scenen minns jag mest den svenska textningen. Jag har för mig att generalen egentligen säger namnet på en konstnär istället för att vara så ospecifik som i den svenska översättningen. Förmodligen en referens som inte funkade i Sverige 1984. Jag måste kolla upp vem det var. Med den moderna informationstekniken kan jag säkert få veta mer om denne konstnär. Någon som vet vem det är eller ska jag se om filmen ännu en gång?



"En dårkomedi i värsta crazystil om rocksångaren som slår knockout på alla knasiga militärer!"

7 kommentarer:

  1. självklart måste du se om en film som har "movie? what movie?" som tagline!

    (älskar också denna film)

    SvaraRadera
  2. Den har även "A Film" som tagline.

    SvaraRadera
  3. -They're still working on him. He won't break. They've tried everything.
    -Do you want me to bring out the LeRoy Neiman paintings?
    -No. We cannot risk violating the Geneva Convention.

    SvaraRadera
  4. Souvenirs, novelties, party tricks!

    SvaraRadera
  5. What funny dog poo?

    SvaraRadera
  6. Haha... så sjukt bra film.

    SvaraRadera