Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 2 januari 2012

Svensktillverkade Nisse-serier?


I dom gamla Nisse-tidningarna fanns det serier som min brorsa kallade för "dom svenska Nisse-serierna". Dom var lite annorlunda tecknade än dom andra serierna i tidningen. En stor skillnad var att Nisse kunde prata i dessa serier, vilket han enbart gjorde i dom tecknade filmerna annars. Inte i övriga serier eller skämtteckningar, alltså.

När jag var elva år vägrade jag tro att detta kunde vara sant. Svensktecknade Nisse-serier, det lät obehagligt. Jag tror inte att min bror hade något belägg för sin teori, utan han gick nog mest på magkänsla. I somras köpte jag några amerikanska Nisse-tidningar ("Heathcliff") på Comic-Con. Dom "svenska" Nisse-serierna fanns inte med där. Jag har dock inte bläddrat igenom alla amerikanska nummer, det kanske jag borde göra någon gång. Dom svenska tidningarna är tjockare, så någon form av utfyllnad behövdes alltså.

I vissa "svenska" Nisse-serier ser man en liten signatur. Ibland är den ganska tydlig (som på bilden ovan) och jag tolkar den som "Manfrin". Min teori just nu är att det svenska förlaget (Atlantic) beställt dessa serier av någon sydeuropeisk tecknare. Jag minns att man gjorde så på 80-talet i den svenska seriebranschen. Spanjorer och italienare tecknade Starlet-serier och liknande (efter svenskt manus). Det var den tidens billiga arbetskraft.

Jag funderar på att kontakta någon som jobbade redaktionellt med Nisse i Sverige på 80-talet och bena upp denna gåta. Jag minns att jag pratade med Elisabeth Engstrand Sparring på en fest en gång och hon sa att hon jobbat mycket med Nisse-tidningen. Ska försöka få tag på henne.

6 kommentarer:

  1. "Manfrin is the name of a family originating in Northern Italy" (Wikipedia)
    Kanske en ledtråd. Eller kanske inte.

    SvaraRadera
  2. http://lambiek.net/artists/m/manfrin_umberto.htm

    SvaraRadera
  3. http://www.lfb.it/fff/fumetto/aut/m/manfrin/manberto.jpg

    SvaraRadera
  4. Tack! Imorgon skriver jag om Manberto!

    SvaraRadera