Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

onsdag 22 februari 2012

Stålmannens adoptivpappa får superkrafter



Igår träffade jag Petter Sjölund och jag tog upp en grej han pratat om för länge sen...

I ett gammalt nummer av Stålmannen fick hans adoptivfarsa Jonathan Kent (inte att blanda ihop med Stålmannens biologiske far Jor-El) superkrafter. Jonathan Kent var alltså en ganska vanlig gubbe som tillsammans med sin fru råkade hitta den lille Stålpojken som kraschlandat på jorden.

Jag har inte läst den serien och Petter minns inte så noga, men av någon anledning fick Clark Kents adoptivfarsa liknade superkrafter som Stålmannen och valde att också bli superhjälte. Nu kommer vi till det roliga. Namnet Jonathan Kent tog som superhjälte var: "Supermannen".

Allt det här väcker naturligvis väldigt många frågor.

*Varför valde översättarna ett namn som ligger så nära Stålmannens namn på engelska?
*Vad heter Supermannen på engelska? Steelman?
*Var det en slump att just Stålmannens adoptivfarsa råkade få superkrafter? Hur stora är oddsen för det?

Är det någon som har tidningen eller sitter på mer fakta? Skriv!

Bilden ovan är från Superboy #75. Det är inte det nummer där Jonathan Kent får superkrafter.

2 kommentarer:

  1. Har du någon källa på Strongman-påståendet? Vad jag kan hitta är det närmsta man kommer en Strongman i DC en Strongman i Marvel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adventure Comics No. 236
      May 1957

      ... Synopsis: A strange power-rod Superboy brings back from a dead planet gives Jonathan Kent super-powers, and he assumes the secret identity of Strongman to help his foster son.

      http://darkmark6.tripod.com/superboyind2.htmVisa mer

      Radera