Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 23 februari 2012

Att smiska tonårspojkar

Klicka på omslagen för att se större versioner.




Rätt svar på gårdagens fråga (Vad heter Supermannen på engelska?) var Strongman. Tack till Jesper Fohlin som postade den infon på Facebook.

När jag gjorde research på Jonathan Kent hittade jag Superboy #75-omslaget som jag postade en detalj från i förra inlägget. Det omslaget väcker ju onekligen också en del frågor och funderingar.



*Stålpojken verkar vara ca 15 år. Var det vanligt att man smiskade ungdomar i den åldern 1959 när tidningen publicerades?

*Adoptivfarsan är fullt medveten om Stålpojkens krafter. Här har han dock "glömt" att Stålpojken är osårbar trots att han har sin dräkt på sig.

*Hur medvetna var DC och allmänheten om den sexuella dimensionen i omslaget? Man har ju hört talas om 50-talets naiva sexualsyn, men det här är ju löjligt.

Ännu märkligare blev det när jag upptäckte att omslaget till Superboy #55 föreställer en liknande scen. Två år tidigare var alltså Stålpojkens adoptivpappa rektor och hade även då "glömt" Stålpojkens krafter och försökte smiska honom. Förmodligen innebar detta omslag en märkbar ökning i försäljningen och förlaget valde att försöka upprepa succén. Det är en konstig värld.



Som avslutning får ni nedan ett annat Stålmannen-spinoff-omslag, som är om möjligt ännu sjukare. Jag försöker föreställa mig hur det gick till när Stålmannen gjorde sjöjungfrun gravid.



"Superman is living a secret life on a distant planetoid! He has a mermaid wife and a mermaid son there! No wonder he won't marry me!"

2 kommentarer:

  1. Märkligt! Jag som trodde numret med Lori Lemaris jag läste när jag var liten var en engångsgrej.

    DC har en del knepiga hang-ups... http://i.imgur.com/7P20l.jpg

    SvaraRadera