Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 17 november 2011

Hur stavas det? Därom twittra de lärde

Oliver der Nederlanden har gjort en 5-minutersfilm där jag medverkar. Han kallar den "Fanziner". En böjning av ordet jag aldrig sett tidigare. Jag säger och stavar "ett fansin - flera fansin". Jag stavar det som låneordet fan + svenskans magasin. Vet inte vad det vanligaste är. Fanzines?

Fanziner from Oliver der Nederlanden on Vimeo.

1 kommentar:

  1. Om man förutsätter att det heter "ett fansin" (alltså inte "en"), är enligt svenska böjningsregler s.k. noll-plural, dvs. "flera fansin" den korrekta formen. Regeln säger att ett-ord som slutar på konsonant har samma form i singular och plural. Jämför bojningen av "träd", "barn", "paket" osv. (Till skillnad från ett-ord som slutar på vokal och har -n plural, t.ex. "ett intresse" men "flera intressen")
    Men eftersom fansin är ett lånord kan man forstås diskutera om det bör följa svenska eller engelska språkregler. Detsamma gäller stavningen med z eller s.
    Formen "fanziner" är dock grammatiskt regelvidrig.

    SvaraRadera