Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 24 november 2011

Gårdagens samtalsämnen

Igår drack jag öl och den goda nötlikören Frangelico med ett "härligt gäng" på Roxy. Två av samtalsämnena vi kom in på, funderar jag fortfarande över:

1. Kan man lukta smaker?

Rent socker luktar ju ingenting, men vissa parfymer och andra dofter har en tydlig söt karaktär. Är detta bara lukter som man associerar med andra söta saker? Kan någonting lukta enbart sött? En sur stank känner man igen, men hur är det med beskt och salt? Jag vägrar att gå in på umami-debatten just nu. Det är för känsligt. Den tar vi en annan gång.

2. Vilka är dom största litterära succéerna som inte blivit film och varför?

Vi snackade om Tärningsspelaren, Den hemliga historien och Räddaren i nöden bland annat.


Någon som sitter på några bra svar därute?

7 kommentarer:

  1. Yeah, certain people can smell a taste and taste a smell...there's actually a proper word for people like that...can't remember now. They work in the perfume industry and make big bucks. Saw a documentary about it.

    However, I only have that with "coconut"...its sick. I can smell stuff and say "this smells like the taste of coconut" or "this tastes like the smell of coconut". I don't use any cosmetic stuff that has coconut in it cos then all day I will have the taste of the smell in my mouth. Its unexplainable.

    SvaraRadera
  2. Frågan är om sött i sig är en "smak"? Detsamma kan sägas om salt. Det känns som om sött är bortom att kallas smaker, de är mer något som förstärker en smak i ena eller andra riktningen.

    Detsamma kan sägas om kryddors "styrka". En krydda kan smaka på olika vis, men huruvida den är "stark" eller inte ligger ju bortom smakerna. "Styrka" är inte smak, utan graden av smärta och hetta i munhålan. Sålunda skulle kanel ha samma smak som kanel som var stark som chilipeppar.

    SvaraRadera
  3. "Urkällan" (The Fountainhead, Ayn Rand) är väl nån sorts klassiker som ännu inte filmatiserats.

    SvaraRadera
  4. "The Fountainhead" filmatiserades dock redan 1949, som det verkar: http://www.youtube.com/watch?v=HtBJ9ixCiNM

    SvaraRadera
  5. Har man varit förkyld vet man ju att smaken tar stryk direkt, så de är ju intimt förknippade. Hav luktar ju, kanske just salt, men då är vi farligt nära umami igen med allt vad det innebär av oralsex osv. Blommor smakar oftast mest beskt, men frukter smakar oftast exakt som de luktar, äpplen, hallon etc. Kåda anser jag luktar lite som det smakar, just beskt. Jag hävdar nog att sött är en smak, den är i alla fall mer en smak än en sensation på tungan som kryddstyrka.

    2. Vad sägs om "Dumskallarnas sammansvärjning"? Eller varför inte Koranen? Avbildningen kan bli ett problem men bibeln har ju filmats hur många gånger som helst.

    SvaraRadera
  6. 1. vad är umami-debatten? (jag är ganska ny här)
    Jag har vid ett tillfälle hört om man tar bort lukten så kan man inte känna någon skillnad på om man äter ett kokt äpple eller en kokt lök.

    2.nja, vet inte.

    //Ami

    SvaraRadera
  7. Salinger ville inte, han hade dåliga erfarenheter då nån gjorde en risig filmversion av nån av hans noveller. minns inte filmen. Han var dock lite sugen på att spela holden själv på teater, men det var för att han ville spela mot en brud han gillade ( har jag för mig) fast han struntade i det. hbo borde göra en serie av bibeln. on the road har ju inte filmatiserats heller, lite märkligt

    SvaraRadera