Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 3 april 2012

Man mosar liksom ihop öl och ost

Nu sitter jag på tåget på väg hem till Stockholm. Första gången jag tog en öl i Stockholm var 1996. Min barndomskompis Ola hade flyttat till Täby Kyrkby och jag var på besök i storstan. Vi gick till Soldaten Svejk på Södermalm.

Jag har återvänt till Svejk ganska många gånger, mest för att äta panerad ost. I förra veckan upptäckte jag en (för mig) ny förrätt på deras meny: Ölost med bröd. Eftersom jag beställde öl och panerad ost (öl, ost och brödsmulor) till huvudrätt, tänkte jag att det skulle passa med ölost med bröd till förrätt.

Det var en stor upplevelse. Jag fick en tallrik med en slags ost (oklart vilken, men det verkade vara någon slags ytmognad mjukost), senap, hackad lök och paprikapulver. Till detta fick jag ett glas med ölskum. Jag blev instruerad att röra ihop alla ovanstående ingredienser och bre dem på en bit grillat bröd, som serverades till. Det var både kraftigt välsmakande och underhållande. Respekt till chäfen Svejk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar