Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 24 april 2012

Boktips: "Smålands mörker" av Henrik Bromander


Jag älskar Henrik Bromanders serier. Det är inte för att vi är kompisar som jag hyllar honom som serieskapare, utan tvärtom. En gång i tiden bestämde jag mig för att försöka bli kompis med honom för att jag gillade hans serier så mycket.

Bromander har just släppt den underbara serieromanen "Smålands mörker". Något av det bästa jag läst i serieväg. Boken är en 628 sidor lång sammanhängade historia och detta gör att man hinner komma seriens huvudroll väldigt nära. När Bromander för längesen berättade att boken skulle handla om en homosexuell fascist från Nässjö, skrattade jag. Jag förstod att Henke tänkte närma sig detta ämne helt utan ironi eller distans, så gör han alltid i sina allvarliga serier. En bit in i läsningen kändes temat inte längre bisarrt utan helt logiskt och trovärdigt. Svinbra serieroman, bara köp den rakt av här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar