Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

söndag 7 juli 2013

En av mina största förebilder som tecknare

I förrgår skrev jag om Cap'n Crunch, eller Kapten Krisp, som han kallades i Sverige på 80-talet. Vad jag inte hann berätta då var att tecknaren bakom figuren, Jay Ward, är en av mina största förebilder rent grafiskt.

Jag diggar Craig McCracken (Powerpuff Girls) och Genndy Tartakovsky (Dexter's Laboratory). Båda deras stilar är tydligt inspirerade av Jay Ward.

Jay Ward hade sin storhetstid på 60-talet. Bland de mest kända figurerna som skapades av Jay Ward Productions märks Rocky & Bullwinkle, Peabody and Sherman och Crusader Rabbit.



Rocky & Bullwinkle.



Peabody and Sherman.



Crusader Rabbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar