Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 26 december 2013

Det dom har, det har dom i Las Palmas



Arve Opsahl

Kollade på "Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten"* igår. I Las Palmas-låten "Missbruk beivras" har vi samplat en replik ur denna film: "Det dom har, det har dom i Las Palmas", som någon av systrarna Siv och Maj-Britt levererar när de sitter och trotsar Bechdeltestet på balkongen.

Jag har aldrig fattat vad som menas med repliken, fram tills igår när min mammas sambo Greger gav mig en ledtråd. Han sa att repliken kanske anspelade på ett gammalt citat som var "det de har, det har de här i Lissabon." Jag Googlade detta och hittade facit. Den norske revy- och filmskådisen Arve Opsahl spelar norsk sjöman i en sketch från det svenska TV-programmet Pratmakarna (tidigt 70-tal) och där han enligt Wikipedia "blev förmanad av sitt befäl: Flickorna i Lissabon har inget mer än flickorna i Oslo. Varpå sjömannen replikerade: Nej, jag vet. Men det de har, det har de här i Lissabon."

* Den alternativa titeln syftar antagligen på en replik som en dam säger i bussen, men det korrekta citatet från filmen är "Finns det svenskt kaffe på hotellet?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar