Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 26 november 2012

Kan Bepo från One Piece vara inspirerad av Joakim Pirinen och David Liljemark?

Såg en docka på Kiddy Land som fick mig att fundera.



Dockan förställer figuren Bepo från serien One Piece, som började publiceras i Japan på nittiotalet.

Bepo ser ganska mycket ut som seriefiguren Beppo av Pirinen som började publiceras i Galago på åttiotalet.



Vad som gör mig ännu mer förvirrad är att Bepo bär en symbol på bröstet som ser ut som Ohobgard.



Ohobgard är en seriefigur/symbol som blev ett internskämt inom den svenska seriefansinrörelsen på åttio- och nittiotalet. Figuren skapades av Ulf Johansson (har jag för mig) och populariserades främst av David Liljemark.



Kan det röra sig om inspriration/hyllningar/anspelningar eller är allt detta bara en slump?

3 kommentarer:

  1. Skulle du inte kunna försöka kontakta seriens skapare? Jag väntar med stor nyfikenhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. One Piece är en av världens populäraste serier, tror att det blir svårt.

      Radera
  2. I One Piece så är den galna smileyn Trafalgar Laws märke. Bepo är med i hans piratklan.

    SvaraRadera