Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 16 september 2013

Drömmen blev till guld

Som många kanske vet är jag fixerad vid seriefiguren Nisse. Katten Nisse. Jag har aldrig tyckt att serierna eller de tecknade filmerna varit speciellt bra eller roliga, utan det har alltid handlat om en sorts hang-up, och på senare tid även nostalgins helande kraft.

I början av sommaren besökte jag Kalifornien och var inne ett stort antal affärer för gamla leksaker och samlarobjekt. Jag hittade ingenting med Nisse.

Sista dagen i Japan (i tisdags) tog en leksakssamlande kompis med mig och Maria till affären "2000 toys". Ett namn med en underdrift. Butiken ligger i Kōenji, Tokyos just nu ballaste stadsdel där alternativserietecknarna bor.



Utanför butiken står ALF, iklädd en "2000 toys"-T-shirt, solbrillor och någonting i handen som ser ut som en korsning mellan en laserpistol och en bong.



Utan att skämta kan jag berätta att väl inne i butiken möts jag av någonting gudomligt i en hylla med gosedjur. Likt Messias uppenbarar sig Katten Nisse med ett starkt ljus bakom sig. Det finns fyra Nisse-relaterade produkter i butiken. Priserna är ganska saftiga, men jag bestämmer mig för att köpa en ca 30 cm hög Nisse i plast.



Jag lämnar "2000 toys" i ett rus och vi möter upp några kompisar i Gotanda. Jag visar stolt upp Nisse För Said Karlsson. Hans ärliga och spontana reaktion innehåller bara ett ord.
"Ful."

1 kommentar: