Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 24 juni 2013

En förhistorisk Simon G



En "Big little book" med Scrappy som jag budade hem från eBay.

När jag upptäckte Scrappy 2004, hade jag redan börjat teckna ett självporträtt som var inspirerat av "Golden Age"-tecknad film. Jag häpnade över hur snyggt allting med Scrappy var och blev intresserad av figurens skapare Dick Huemer. Han jobbade för olika animationsföretag bl.a. Fleischer, Charles Mintz (där han skapade Scrappy) och Disney.

Jag har läst en tjock Disney-biografi av Neal Gabler och i källförteckningen (under rubriken "Unpublished manuscripts and articles") nämns någonting som verkar vara Dick Huemer's opublicerade memoarer: "Huemer, Richard, Recollections of Richard Huemer. 1969. Special Collections, Young Research Library, UCLA."

David Liljemark tipsade om att Kungliga "KB" biblioteket kanske kan hjälpa mig att komma över kopior av texten. Ska ta tag i det där någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar