Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

lördag 6 augusti 2011

Apor i serier



"Har du nått att säga om apor i serier?" skrev serietecknaren Mark Singleton till mig på Facebook. Jag kom att tänka på en av dom roligaste serietdningsutsidorna jag någonsin sett: Shazam! #6/1974. Framsidan och serien "När KAPTEN MARVEL blev en APA" är tecknad av en av mina favoritserietecknare: C. C. Beck.

Det är mycket som är roligt med den här utsidan.

1. Kapten Marvels replik "MILDE HIMMEL! Är jag... eller DU..."
Han ser en apa med samma dräkt som han själv bär. Detta får honom att klia sig i huvudet och undra vem som egentligen är Kapten Marvel. Det roliga här är att Kaptain Marvel ska vara supersmart. Han har enligt en tidigare introduktion "Salomo visdom".

2. Säljtexten "APAN som blev KAPTEN MARVEL!"
Okej för att serien handlar om en apa som får superkrafter och samma kläder som Kapten Marvel, men att apan blev Kapten Marvel är lite att ta i.

3. Apans replik "Vootie! Vootie!"
Rolig replik. Förklaring överflödig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar