Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

söndag 29 maj 2011

Glassfestivalen

Sista dagen i Toscana blev något av "la grande finale": Glassfestivalen "Festa del Gelato" i San Sepolcro.



Jag åkte dit med min syrra. En biljett kostade 4,5 euro. För det fick man tre glassar i någon av butikerna som anslutit sig till festivalen. Min brorsa dök upp senare. Han köpte ingen biljett, utan köpte bara en glass (av samma storlek och i samma butik där vi köpte vår) för 1,5 euro. Det var alltså ingen rabatt för festivaldelatagare. Det enda biljetten innebar var att man hade betalt för tre glassar.



Klockan 17:00 skulle alla glassälskare samlas på torget och skåla i gratis glassdrinkar. Vi var dom enda människorna där förutom arrangörerna. Vi fnissade, men detta gjorde mig samtidigt akut deprimerad. Jag led med stjärnbartendern som stod på scenen med sina fyra assistenter (ackompanjerade av hög raggartechno). Vi fick en specialdrink gjord på tobaksglass. Den smakade snus.



I en butik som inte var ansluten till festivalen hittade jag en riktig fullträff. Glassen "Pipa". En obehaglig gubbe i rosa plast som var formad som en, just det, pipa. Som lock på behållaren hade gubben en liten vit keps. När vaniljglassen smält sig lagom såsig kunde man suga ut den genom pipskaftet.



Nu är jag hemma i Stockholm igen. Herrejävlar vilken semester det var.

3 kommentarer:

  1. Hmmm. Jag gick nästan på det, men när jag scrollade upp igen och tittade på hatgubbelogotypen en gång till insåg jag att du gjort en tocken där mockumentary. Chääft genomfört, dock!

    SvaraRadera
  2. Detta är ingen bluff. Jag har vittnen och foton!

    SvaraRadera
  3. Simon, after staring at this plastic for a while, I finally remembered where I had seen similar. When I was a kid, during christmas, there used to be these "booths" where "father christmas" would sit to see kids. Parents would pay like a gate fee or something. Anyway, kids would line up to see father christmas, and when they came out, if you were a boy, you got a plastic ball and if you were a small girl, you got a plastic doll. Anyway, the plastic was disgusting and if you pressed the middle, it was just air in it. It was not even formed properly. I have no idea where they used to get those toys from. You could actually see bubbles and stuff on the plastic. There were other plastic toys too but I don't remember now.

    This pink stuff must be made from the same industrial plastic.

    (In Nigeria of course. Forgot to mention where)

    SvaraRadera