Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 2 augusti 2012

Mänsklighetens mest omoraliska och depraverade

Idag stötte jag på det engelska ordet "simonize" i en bok jag läser. Eftersom jag heter Simon, blev jag nyfiken på ordets betydelse. Det betyder "att polera med vax". Medan jag googlade, drog jag mig till minnes att jag läst uttrycket "simonist" tidigare. Det var på en utställning i Karlstad om helvetet. Detta ledde mig in på en kul typ vid namn Simon Magus.


"Simme" Magus försöker köpa Den Helige Ande för pengar.

Simon Magus, kallades även för "Simon trollkarlen" och var kanske mest är känd för att han, enligt Apostlagärningarna, försökte köpa Den Helige Ande för pengar. Simon var även sektledare och simonianerna (jag är osäker vad de kallades på svenska, "The Simonians" är i alla fall den engelska termen) körde med magiska kärleksdrycker och ansåg att "allt sex var perfekt kärlek". Påven Eusebius kallade simonianerna för "mänsklighetens mest omoraliska och depraverade".

Simon Syndaren (en annan titel jag länge undrat över) är en svensk film från 1954 baserad på Tore Zetterholms roman och pjäs "Simon trollkarlen."

Enligt Bibeln möttes Simon Magus och Simon "Jesus kompis" Petrus på Forum Romanum och tävlade i att göra under. I samband med detta dog Simon trollkarlen när han försökte flyga.

Simon - ett namn som förpliktigar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar