Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 11 april 2011

Materialet jag använder när jag tecknar serier

Papper

Lite olika. Tecknar mest på kopieringspapper. Finns det lite tjockare papper som går in i en kopiator kör jag med det, men det spelar ingen större roll så länge pappret inte suger åt sig tuschet för mycket. Serierna jag gör nu (dom till min kommande bok) tecknar jag på A3, men jag använder bara en yta som är 27X34 cm.

Blyerts (jag skissar med det)

Jag brukar köra med vad som helst, gärna i hårdheten HB (2). För tillfället har jag en "Papermate Classic". Jag använder också en Bic Matic med blyertsstift (0.7 mm) för stödlinjer för textning och mer exakta saker.


Suddgummi


Vad som helst som är vitt och mjukt. Just nu Faber Castell PVC-free.

Filtpennor

I mina dagar har jag tuschat mycket med stålstift (Turist, Lura Mig!), men sedan Simons 120 dagar, kör jag nästan bara med filtpennor. Det jag använder mest är Staedtler pigment liner 0.4. Om linjen ser flexibel ut, är det för att jag drar två linjer och fyller i det som är emellan. Dom svarta fälten fyller jag sedan i med Staedtler Lumocolo permanent i olika tjocklekar. Vissa linjer i den kommande boken har jag dragit med en Pilot V Sign Pen, men jag har i stort sett slutat använda den.

Övriga redskap

Fem olika cirkel- och elipsmallar.
Fransk kurva.
Böjbar linjal.
Rullande linjal.
Extra lång linjal.
Transparent papper
Tippex.
Passare
Litografisk krita
Scanner.
Dator med PhotoShop (för färgläggning eller rastrering om det behövs)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar