Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 21 april 2011

Debatten om antibiotika

Det finns en del kända anledningar till att vi inte ska använda för mycket antibiotika. Jag är förkyld just nu och sjukdomen beror förmodligen på det klassiska rhinoviruset. Virus går inte att behandla med antibiotika. Ibland är det dock svårt att veta om sjukdomstillståndet beror på virus eller på bakterier.

Om jag har varit sjuk extra länge, eller hittar vita fläckar i min hals, går jag till doktorn. Jag väljer alltid samma läkare eftersom han ser ut som doktorn i filmen "Picassos äventyr" (bilden.)



Jag har bott i Stockholm i över 11 år så jag har besökt honom ganska många gånger. Han lyser mig alltid i öronen och kör ständigt samma rutin med sin tyska(?) brytning. Typ:

"Jak tittar på din tromhinna. Om den är rååsa och inte grå, betyder det att det finns bakterier i örongången... och dom har IIINGENTING där att göra!"

Efter denna lilla show skriver han ut penicillin (eftersom trumhinnorna varit rosa alla gånger jag varit där). Han körde samma föreställning för Stina L. när hon besökte honom. Hon berättade att hon hade svårt att hålla sig för skratt, eftersom jag förberett henne med en skaplig imitation.

Frågorna som kvarstår är:

1. Kan en vanlig förkylning leda till bakterier i örongången som är värda att ta kål på med antibiotika?

2. Betyder det i så fall att min doktor misstänker att min förkylning övergått till en bakterieinfektion?

3. Många tycker att jag brukar vara för snabb med att testa penicillin (typ efter en veckas sjukdom). Vem är ni att tycka detta? Doktorn som gör bedömningen är ju utbildad inom området.

Dagens Paco the Judo Popcorn-uppdatering hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar