Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

tisdag 16 juli 2013

Jaget i grafisk form : en studie av självframställning i svenska serieromaner



I år kom en magister-uppsats om självbiografiska serier av Anna Hultman. Min bok "Död kompis" är en av de böcker som avhandlas.

Man kan ladda ner uppsatsen gratis som PDF här. Jag har börjat läsa, den är väldigt välskriven.

"En studie av strategier för självframställning i svenska serieromaner, med utgångspunkt i fyra verk av Malin Biller, Mats Jonsson, Linda Spåman och Simon Gärdenfors. Med utgångspunkt i teorier om seriemediet och om självframställning i icke-grafisk litteratur undersöks förutsättningar och möjligheter för gestaltande av jaget i tecknade serier. Mediets betydelse och implikationer för berättande, gestaltande av emotioner, intertextualitet och metafiktion undersöks; allt i relation till självframställning."

4 kommentarer:

  1. Vilken kurs/program rör det sig om? Litteraturvetenskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad roligt att du hittat och läst i min uppsats, och tack för att du skrivit om och länkat till den. Hoppas att du gillade den, den var i alla fall intressant att skriva. Det var dessutom väldigt roligt att läsa Död kompis så noggrant, eftersom jag tycker att du gör jävligt bra serier.

    SvaraRadera