Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

lördag 9 oktober 2010

Chinese restaurant syndrome

Jag är en dö-hårt fanboy av asiatisk mat. Hade jag tvingats att för resten av livet enbart äta mat från en enda världsdel, hade valet inte varit svårt. Kina, Japan, Thai, Vietnam, Indien... älskar skiten. Det godaste jag ätit i mitt liv kan ha varit på Burma Superstar i San Francisco.

Ibland upplever jag att det börjar sticka rejält i kroppen efter en rejäl session på vissa asiatiska restauranger. Armarna domnar av på ett obehagligt kittlande sätt och jag känner mig lite febrig. Först trodde jag att det var en reaktion på chilin, men även milda rätter gav mig samma effekt.

Jag tog upp problemet med olika vänner. Bromander berättade att han läst om Chinese restaurant syndrome, på den engelska Wikipedia-sidan om glutamat. Fan, där har vi det. Jag är nog lite allergisk mot mononatriumglutamat. Eller är jag allergisk mot någonting annat. Det finns hittills inga oberoende undersökningar som bekräftar CRS.

Det skiter jag i. Igår käkade jag på Ho's i Hornstull med Maja, Stina och hennes far. Scampi med två sorters svamp och ostronsås, "torr friterad kyckling" mm. Det brände till över bröstet som ut i helsefyr. Det var klart värt det.

9 kommentarer:

  1. Ah! Its the combination of certain spices together that causes that. Sometimes you sweat as well and have what feels like chest burns/heartburns... just chili or curry alone does not give that but when you combine them with other hardcore spices...damn. I once cooked an Indian dish that had all sorts of spices, I actually thought that would be my last night on earth...my body broke out in serious fever and I thought my heart would explode!But next day, I was fine.

    SvaraRadera
  2. Okay, what I think is happening from my experience with "general health", is called acid reflux also known as, Gastroesophageal Reflux (GER), you can read about that, and its counterparts here:

    http://digestive.niddk.nih.gov/ddiseases/pubs/gerd/

    If you scroll down, you will see a list of foods and other "habits" that may cause acid reflux.

    And if you wanna read more about foods that may cause heartburn/chest burn, go down here.

    http://www.webmd.com/heartburn-gerd/features/top-10-heartburn-foods

    Anyway, seeing that you mostly suffer that after spicy food, I suggest you take anti acids.

    SvaraRadera
  3. Lest you miss it, "fatty food" is included and ALCOHOL...so imagine if you combine those two which I am guessing you often do. So basically, the food does not even have to be "spicy", just saturated with enough fat and you are screwed. Plus alcohol. Surely, that is double screwed???

    SvaraRadera
  4. Du borde gå mer hårt in för ett test om det verkligen är MSG som du är allergisk för. Man kan köpa hela påsar med MSG i asiatiska matbutiker, oftast från tillverkaren Aji no moto, kostar typ fem kronor per påse. De flesta recept som inkluderar MSG (som ju används för att framhäva de andra smakerna) rekommenderar en knivsudd av de saltlika kristallerna. Ta en matsked över lite kokta nudlar och se vad som händer!

    SvaraRadera
  5. Ja, det låter som en bra idé. Jag får passa på när jag har någon över som kan ringa en ambulans om jag skulle OD:a

    SvaraRadera
  6. Waff: Det är därför jag misstänker glutamat eller nåt annat. Jag äter ofta kryddstark mat hemma, och kombinerar inte helt sällan alkohol och fett. Då känner jag aldrig av CRS-tendenser. Bara på restaurang.

    SvaraRadera
  7. Until CRS theory can be proven, I am sticking with "acid reflux"...

    SvaraRadera
  8. Glutamat "is the shit", dvs det är skit. Min flickvän får munsår av det bara hon käkar några chips typ (många smaksatta chips har det). Grillkrydda är fanimej mest glutamat. Stay away :P

    SvaraRadera