Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

fredag 10 januari 2014

"PIN-UP BILD" för barn



I Katten Nisse #2 1998 möts läsaren plötsligt av en "PIN-UP BILD". Allting blir plötsligt mycket förvirrande. Jag tror inte det finns någon som associerar ordet "pin-up" med någonting annat än snusk. Jag var 10 år när jag fick tidningen och kände mycket väl till begreppet "pin-up-tidning". Den ursprungliga betydelsen handlar väl om bilder som är till för att nålas upp på väggen, men att använda detta ord i Katten Nisse känns ungefär lika motiverat som att konsekvent säga "fitta" när man pratar om sumpmark. Alla förstår att det bäddar för missförstånd.

Jag har försökt analysera hur redaktionen på Atlantic förlags AB tänkte. Var det ett skämt som syftade på att Nisse är naken på bilden? Jag kom fram till att den rimligaste gissningen helt enkelt är att en eller flera på redaktionen var dumma i huvudet.

Kom att tänka på det här idag när Kolbeinn Karlsson tipsade om den här skojiga sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar