Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 1 april 2013

Min morgon morgon med Riff-Raff


Jag vaknade på Antons soffa i Malmö idag. Medan han sover har jag ägnat morgonen åt att läsa på om The Catillac Cats (även kända som Cats & Company), DIC Entertainment, "Riff-Raff" och "RiFF RAFF".

Min bardomskompis Ola skrev en fråga på Facebook:

"Kan inte du reda ut förhållandet mellan Nisse och The Catillac Cats? Är det samma serie?"

"Läste om halliken Riff Raff som skulle varit med i Nisse. Så tufft kommer inte jag ihåg Nisse".

Vi börjar med The Catillac Cats. Detta var alltså ett gäng tecknade katter som skapades 1984 av två fransmän på TV-bolaget DIC Entertainment. De producerade även tecknade filmer med Katten Nisse och slog ihop The Catillac Cats och Nisse till ett slags paket på TV som hette "Heathcliff and the Catillac Cats". Först visades en kortfilm med Nisse, sen en med The Catillac Cats. Ibland dök karaktärerna upp i varandras filmer och gästspelade.

Ledaren för The Catillac Cats hette Riff-Raff. I en intervju på Pitchfork, hävdar garagerockaren King Tuff att den tecknade figuren Riff-Raff var en hallick. Det finns inga direkta belägg för detta. Riff-Raff ger intrycket av att vara en småkriminell fifflare och hans attityd är väldigt "gata". Han är lösaktig, men hänger mest med Cleo, en tjej som hämnas på honom när han träffar andra kattkvinnor. Ordet "pimp" kanske inte alltid bör tolkas bokstavligt i och för sig.



Jag funderade på ifall rapparen RiFF RAFF tagit sitt namn från nyss nämnda katt. Efter lite sökningar på nätet verkar det som att denna teori stämmer. "Riff raff" är dock ett gammalt ord som beskriver "pöbeln".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar