Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 13 juni 2011

Mitt komplicerade förhållande till banan




Det är inte smaken eller formen som är det stora problemet. Det är nog konsistensen. Jag är i stort sett alltid hungrig, förutom precis efter att jag vaknat. När jag var liten ville jag inte äta frukost innan skolan, men min mamma övertalade mig. Jag tyckte att det var för jobbigt att pressa ner mackor eller flingor, så jag undrade om det var OK om jag bara åt en banan. Hon sa att i så fall fick jag äta två. Det blev min standardfrukost och är det fortfarande. Nu när jag bestämmer mer över mig själv blir det bara en banan på morgonen och en till mellanmål klockan tre. Jag ser bananen som ett stort avlångt piller som jag sväljer snabbt. Smaken är inte särskilt god. Jag tycker att det är lite kladdigt och sunkigt att äta banan, men frukten har så många fördelar jag inte kan blunda för:

1. Lagom stor portion energi.
2. Inte dyrt.
3. Går snabbt att äta.
4. Ger stor mättnadskänsla i förhållande till energimängd.
5. Innehåller fibrer och vitaminer.

5 kommentarer:

  1. Har precis ätit en banan av just ovanstående skäl. Den var rätt äcklig. Inte sådär intensivt kräkäcklig men likväl rätt obehaglig. Men det känns jättebra att ha ätit den. Nu ska jag hem och ta en liten springtur. Det hade inte gått utan bananens energi.

    SvaraRadera
  2. Tror jag ska börja med det här. Förut, för kanske bara ett halvår sedan, gick frukosten ned utan problem. Nu på senare tid går det dock inte lika lätt, och jag måste nästan tvinga i mig "dagens viktigaste måltid", som mellanmjölkspropagandan så fint beskriver denna hemska färs.

    Tack för inspirationen, Simon. Du har nog räddat mina framtida morgnar.

    SvaraRadera
  3. Jag är allergisk mot: äpple, päron, de små färgglada s.k. exotiska frukterna, nektariner & plommon.

    Citrusfrukter är för sura för min mage.

    Familjen melon har jag svårt att ta på allvar.

    Kvar blir banan, denna kung bland frukt.

    SvaraRadera
  4. I am not really a banana person. When I buy fruits I always avoid all tropical fruits. My mum thinks this is because I was raised with them so it does not hold any fascination for me. Instead I buy apples. Mostly. In fact, thats probably the only fruit I buy.

    And anyway, bananas in Europe does not really taste like anything. The banana trees we had at home never gave any nonsense huge and mighty yellow bananas. They were much smaller and are usually not that yellow. Real bananas have a dirty yellow colour.

    SvaraRadera
  5. Det är roligt att banan räknas som en tropisk frukt.

    SvaraRadera