Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

torsdag 10 februari 2011

Den förste seriekatten



En av mina käpphästar är att katten Gustaf (Garfield) är ett plagiat av katten Nisse (Heathcliff) och inte tvärt om.

Låt oss ta det tillbaka längre än så. Följ med till 1899 och möt Mr. Jack. Orange med svarta ränder, precis som Nisse och Gustaf. Om man ska vara petnoga var Mr. Jack en tiger, men det är ju ett kattdjur. Undrar vilken som var den förste seriefiguren som var en vanlig katt... Någon som kommer på någon tidigare än Krazy Kat?

Mr. Jack räknas i alla fall som den första "funny animal"-figuren. Han var tecknad, han var fullt påklädd, han pratade, hade händer och han gick på två ben. Han var dessutom något av en "kvinnojägare" och ansågs inte vara lämplig läsning för barn.

6 kommentarer:

  1. Haha herrejävlar va gullig Josephine Baker-katten var.

    SvaraRadera
  2. Påminner om framsidan till andra Rocky-volymen

    SvaraRadera
  3. Å, Nisse!!! Jag älskade Nisse, för han var så elak och störd! Jag kommer speciellt ihåg en fredag när jag köpt ett ex av Nisse (med en dammsugare på framsidan, kommer du ihåg det numret?) och först såg på "Dennis" och "Stålmormor" på tv, sedan snickrade jag någon slags träskål i min farfars garage, och sen gick jag hem och åtnjöt Nisse på mitt flickrum.
    Ah!
    http://gottsafisken.wordpress.com/

    SvaraRadera
  4. Visst! *bläddrar i samlingen* Nummer 6 1987! Äntligen någon som hakar på Nisse-hypen.

    SvaraRadera
  5. Jaaaa!!! Fantastiskt:D
    Älska Nisse!

    SvaraRadera