Wald Entertainment AB

Wald Entertainment AB
Nytt avsnitt av min sitcom "Mina problem" finns nu på Youtube. Klicka på bilden!

måndag 8 oktober 2012

Maska på jobbet och läs en ny intervju med mig


Intervjun gjordes per telefon av Jonas Strandberg och publicerades först på bloggen Popkultur.


SIMON GÄRDENFORS

oktober 6, 2012
Han är serietecknare, rappare och driver podcasten Arkiv Samtal – ett program som påminner om Nattsudd på ett positivt sätt. Ni vet det TV-programmet där folk rökte och drack i sändning? Han heter i alla fall, som rubriken antyder, Simon Gärdenfors.



Hur kommer det sig att du började teckna serier?
- Det var jättetidigt. Min mamma sa till mig och min brorsa när vi var små att vi kunde rita. Vi gjorde sagor innan jag kunde skriva, så jag ritade och hittade på historier som hon skrev ner. Jag ritade superhjälteserier på fritids, men efter ett tag upptäckte jag självbiografiska serier och fastnade för det. Det är därför jag själv gör sådana serier nu. Jag är inne på humor och realism när det gäller vad jag läser. Både från Sverige och Nordamerika.

Inspireras du av andra tecknare till ditt eget material?

- Ja, min senaste bok Död Kompis är inspirerad av Chris Ware och Jeffrey Brown, men det är många som har betytt mycket för mig. Man är en produkt av det man gillar.

Ser du dig mer som tecknare eller musiker?
- Jag jobbar med underhållning i ganska många olika former. Det är inte bara serier och musik, utan jag håller på med bloggen, podcasten, har gjort TV-program och annat. Serierna är nog där jag har varit mest personlig och kunnat skriva vad jag verkligen känt.

Hur kom du fram till att du ville starta en podcast?

- När jag var gäst hos Hanna Fahl i P3 Populär rekommenderade hon Kevin Smiths podcast Smodcast. Jag gillade Kevin Smiths filmer tidigare, även om jag inte tycker att hans senaste Red State var särskilt bra, men jag gillar hans podcaster. Jag kan hitta många beröringspunkter mellan mig och Kevin Smith vad gäller humor, självbiografiska berättelser och så. Sedan kände jag att det hade varit roligt att starta en egen, men var alldeles för upptagen med Död Kompis. När den väl var färdig hade det börjat dyka upp massor av svenska podcaster. Sedan var jag med i TSKNAS och Värvet och fick se lite hur det fungerade med inspelningar och allt omkring.

Bollar du flera projekt parallellt eller lägger du helst fokus på ett åt gången?

- På senare tid har det varit ett i taget, men förr var det flera saker igång samtidigt. Jag skrev en raplåt halva dagen, tecknade på kvällen och gjorde något annat på natten. Sedan 2009 och 2010 började jag istället ta ett projekt åt gången och lägga energin på det. Podcasten lägger jag inte hundra procent av min tid på, men det kräver ändå mitt fulla engagemang.

Berätta om programmet du hade på ZTV?

- Det var en skräpkulturshow som handlade om mina intressen. Jag använde ordet skräpkultur för att det är ett klistrigt ord och inte för att jag tycker att till exempel serier faktiskt är skräpkultur. Ett avsnitt handlade om tecknade serier, ett om skräpmat, ett om flipperspel, skämtartiklar…

Har podcasten axlat den rollen?
- Jo det är ganska mycket så, även om jag berättar mer historier ur mitt eget liv än vad jag gjorde i skräpkulturshowen. Arkiv Samtal är en blandning mellan den och mina serier kan man säga.

Är det inte jobbigt att vara så personlig?

- Det är någonting som jag naturligt gillar, eftersom jag gillar när andra är personliga i sin konst eller underhållning. Men det är samtidigt något jag har jobbat fram och inte något som kommit helt naturligt. Första gången jag ritade självbiografiska serier var jag tveksam till om jag verkligen skulle berätta om vem i skolan jag var kär i. Men det är samtidigt ganska roligt att jag gör det, eftersom det finns ett skandalvärde i det och dessutom kan det påverka mitt liv och ge mig ännu mer historier att skapa serier från. Om jag vågade göra det tänkte jag att mitt liv skulle bli intressantare och att mina serier skulle bli bättre, så det har gått i små steg. Nu kommer det ganska spontant.

Simon är ena halvan av Far & Son och du kan hitta deras senaste singel, “Hyr stället”, här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar